Статья о саамском феминизме

В интернете тема саамского феминизма поднимается крайне редко, в русскоязычном сегменте мне удалось найти только название доклада, сделанного в 2003 году Кайсой Хуувой на семинаре в 2003 году на Ловозере: “Национальность и пол – почему это так сложно? Саамский феминизм сегодня”. В 2014 году шведка Ina Knobblock с кафедры гендерных исследований защитила докторскую диссертацию Indigenous Sámi Feminism в Университете Лунда. Sarah Andrews посвятила саамскому феминизму часть текста Women in Saami Society. Это довольно старый материал, написанный, скорее всего, 15 назад. В статье рассказывается о изначальной влиятельность женщин у саамов и  говорится, что на Женской конференции (Nordic Council’s Women’s Conference) в 1988 году была сформирована организация Sarahkka (по имени дочери древних отца и матери саамов), участницы которой считали что власть должна основываться на гендерно-нейтральной системе ценностей и что необходимо больше говорить о исторической роли саамских женщин.

К национальному саамскому дню – 6 февраля – бергенская активистка Мария Хальворсен написала для Радикального портала статью “История о героической борьбе саамских женщин за права саамов”. Я считаю что это важный текст и поэтому попробую перевести основные мысли статьи.

Перевод не дословный, плюс я добавила несколько слов для уточнения исторических фактов. Исправления принимаются по адресу lubava@hippy.ru  Желающие получить полное представление о тексте могут ознакомиться с оригиналом, он расположен внизу страницы и по ссылке Historien om samiske kvinners heltemodige kamp for samiske rettigheter

Мария Халворсен – саамка, изучает социологию в Бергене и является членом Коммунистической платформы (Kpml).

Феминистки критикуют современную историческую науку за то что исторический процесс показывается как история мужчин… В последние годы люди больше узнали о роли женщин в развитии норвежского общества. Особенно во время празднования прошлогоднего столетнего юбилея права голоса для женщин.

Но роль саамского народа в становлении норвежского государства всегда недооценивалась норвежскими историками, многие сильные саамские женщины, бывшие движущей силой саамского национального движения, не упоминаются. Национальный саамский день – подходящий повод для того, чтобы поговорить о саамских феминистках.

Вопросы о равенства часто являются фундаментом борьбы наций за своё существование.  Но саамские женщины изначально были  вовлечены в важные политические процессы.

Эльза Лаула Ренберг (Elsa Laula Renberg) родилась в шведской области Лапландии, или Сапми, в 1877 году. В отличие от многих саамских женщин того времени, она получила образование. Она стала первой саамской женщиной-писательницей, когда она издала книгу “Перед лицом жизни или смерти” («Inför Lif eller Död», 1904). Она оставила свой собственный след в /истории развития/ норвежского общества. В том же году она принимала участие в запуске первой саамской организации в Швеции – Lapparnas Centralförbund – и была избрана лидером.

В следующем году Эльза Лаула Ренберг вышла замуж за норвежского оленевода и переехала в Норвегию. Здесь она основала первую ассоциацию саамов в Норвегии, Brurskankens Lappforening. Организация саамских женщин была для нее очень важна и два года спустя появилось первое женское саамское общество.  Общество основало свою школу. Целью преобразований было сотрудничество саамов, разделенных границами, вовлечение женщин в работу местного сообщества, решение саамского вопроса.

Вклад Эльзы Лаулы Ренберг в работу первого Саамского съезда (1917) не будет забыт никогда. На этот съезд собрались саамы со всех лапландских земель. Более сотни северных и южных саамов из разных стран впервые собрались вместе. Комитет, который организовывал конференцию, состоял из женщин, и число женщин на встрече было значительным. Ренберг выступила с пламенной речью, в которой она призывала к единству, несмотря на границы. Съезд и Ренберг воспринимались властями как политически опасные. Пресса говорила о Ренберг как о безумной, но Эльза продолжала свои начинания, много путешествовала и говорила о саамском вопросе.

Съезд состоялся 6 февраля 1917 года в методистской церкви в Тронхейме. С 1993 года 6 февраля стало отмечаться во всей Скандинавии как Национальный день саамов.

Захват офиса премьер-министра

Кампания против строительства дамбы в в Альта/Каутокейно открыла многим норвежцам глаза на саамский вопрос. Маленькая саамская деревня Маси (Masi) должна была быть затоплена и земли для выпаса оленей были бы потеряны. Это послужило поводом для начала борьбы о праве на саамские земли, которые использовались многими поколениями.

Активисты быстро объединились и действовали на месте запланированной стройки. Другие, в том числе Синнуве Персен (Synnøve Persen) и Нилас Сомби (Niilas Somby), объявили голодовку около Парламента в Осло, даже передаче про финал норвежского музыкального конкурса (Grand prix-finalen) показали сюжет о правах саамов.

Но были еще 15 необычных протестантов, которые добились мировой огласки конфликта.

Утром 6 февраля 1981 года 15 женщин захватили приёмную премьер-министра – в то время на посту находилась женщина по имени Гро Харлем Брундтланд (Gro Harlem Brundtland). Протестующие требовали отменить проект строительства дамбы.  Самой младшей активистке было 5 лет, самой старшей 78.

Премьер-министр говорила с саамками полчаса, а затем ушла. Активистки считали, что премьер их не услышала и отказались покидать кабинет. Полиция вывела их только на следующий день. После этого большая группа демонстрантов скандировала “Саамы имеют права! Поднимайтесь!”

После этого инцидента саамские женщины не сдались. Они путешествовали по всему миру, чтобы защитить право саамов на свои земли. Они встретились с римским папой, были в ООН в США.

Такие методы были нетипичны для саамов и это был радикальный поступок – оставить свои семьи для того, чтобы бороться за права своего народа.

Саамы проиграли битву с дамбой. Но новое отношение к саамам в норвежском обществе проложило дорогу к изменениям, в 1989 году был создан саамский парламент, выборный орган саамского народа в Норвегии.

Aili Keskitalo и самый “женский” скандинавский парламент  (в оригинале – Nordens mest kvinnesterke parlament)

Борьба за землю, язык и культуру были основными вопросами для саамского парламента.  Борьба за равенство и представительство женщин в политике и на руководящих должностях, которая велась во всей Скандинавии, также приносила свои плоды(в оригинале другая метафора “kom i bakgrunnen“, но мне кажется, что смысл такой). Списки саамского парламента возглавляли мужчины. В 2004 году в Саамском парламенте было только 18% женщин. Предпринимались безрезультатные попытки квотирования.

В 2005 году в Саамский парламент стал самым “женским” – в сравнении с парламентами других скандинавских стран. В его состав вошли 22 женщины и 21 мужчина. Для привлечения к саамской переписи была проведена эффективная кампания.

В 2005 году впервые саамский парламент возглавила женщина,  Айли Кескитало из Каутокейно. Она продержалась на посту два года  и была сменена представителем другой политической силы. (Hun ble felt etter to år da en av representantene for Norske Samers Riksforbund meldte overgang til den samiske delen av Arbeiderpartiet.) Однако на новых выборах Айли и ее единомышленницы выступили очень удачно – более половины лучших кандидатов были женщины. Это привело к тому, женское лидерство и права ЛГБТ стали темами, представленными на международных конференциях коренных народов.

________________

En feministisk kritikk av historiefaget har vært at det kun skildrer menns historie. Selv om det kan ligge noe sannhet i dette, så har man i de senere årene vært flinkere til å hente frem kvinner som har hatt betydning for utviklingen av det norske samfunnet. Særlig under fjorårets stemmerettsjubileum.

Men den samiske nasjonen har alltid vært en underkommunisert del av historien om den norske nasjonalstaten, og de mange sterke samiske kvinnene som har vært en drivkraft i den samiske nasjonens utvikling er godt gjemt.

Hva passer vel bedre da enn en liten tilegnelse til et knippe av disse kvinnene på samenes nasjonaldag.

Spørsmål omkring likestilling havner ofte i bakgrunnen hos nasjoner som kjemper for retten til å eksistere. Men de samiske kvinnene har fra starten av vært fremtredende i viktige politiske prosesser.

LES OGSÅ: «Du vet jo at han er en liten samegutt»

Elsa Laula Renberg
Elsa Laula Renberg ble født i det svenske området av nasjonen Sapmi i 1877. Hun tok, i motsetning til mange samiske kvinner på denne tiden, utdanning. Hun ble den første samiske kvinnelige forfatteren da hun ga ut kampskriftet«Inför Lif eller Död», som ble utgitt i 1904.

Men det var som organisator hun satte sitt merke i det nordiske samfunnet. Samme år var hun med på å starte den første samiske organisasjonen i Sverige, Lapparnas Centralförbund, som hun også ble valgt som leder av.

Året etter giftet hun seg med en norsk reindriftssame og flyttet til Norge. Her stiftet hun den første samiske foreningen i Norge, Brurskankens Lappforening. Organisering av samiske kvinner var en hjertesak for henne, og to år seinere var også den første samiske kvinneforeningen, Brurskankens Lappekvinde Forening, grunnlagt. Foreningen dannet en egen skole. Dennes mål var å få til et samisk samarbeid på tvers av landegrensene og sørge for at kvinner fikk ta del i styret av lokalsamfunnet og i samiske spørsmål.

Men det er for sin innsats for første samelandsmøtet i 1917 at hun alltid vil bli husket. Dette landsmøtet samlet for første gang samer fra hele nasjonen Sapmi. Over hundre nord- og sørsamer fra forskjellige land kom sammen for første gang, for å diskutere samiske spørsmål. Komiteen som arrangerte konferansen besto av kvinner, og kvinneandelen på møtene var høy. Renberg holdt en flammende åpningstale der hun manet til samhold på tvers av landegrensene. Konferansen og Renberg ble nå oppfattet som politisk farlig av myndighetene. Hun ble hengt ut som sinnslidende i pressen, men fortsatte sin virksomhet og reiste rundt og talte om samiske spørsmål, spesielt for kvinner.

Landsmøtet ble holdt den 6. februar 1917 i metodistkirken i Trondheim. Fra 1993 ble denne dagen den samiske nasjonaldagen for samer i hele Norden.

Da samiske kvinner okkuperte statsminister Brundtlands kontorer
Kampen mot utbyggingen av Alta-/Kautokeino-vassdraget åpnet for alvor øynene til mange nordmenn rundt den samiske nasjonens spørsmål. Den lille samiske bygden Masi ville bli lagt under vann, og beiteområder for rein ville gå tapt. Dette satte i gang en kamp som handlet om retten til landområder samer hadde brukt i generasjoner. Aksjonister lenket seg fast og aksjonerte på stedet for utbyggingen. Andre, deriblant Synnøve Persen og Niilas Somby, sultestreiket utenfor Stortinget, og den norske Grand prix-finalen inneholdt et innslag om samiske rettigheter. Men det var 15 utypiske aksjonister som skulle ta kampen ut i verden:

Om morgenen den 6. februar i 1981, på det som senere ble den samiske nasjonaldagen, møtte 15 samiske kvinner opp på statsminister Gro Harlem Brundtlands kontor for å fremme det samiske synet på utbyggingen av Alta-vassdraget. Den yngste var 5 år og den eldste 78.

Statsministeren forlot møtet etter den halve timen som var satt av til å høre på kvinnene. Men samekvinnene følte seg slett ikke hørt, nektet å forlate kontoret og ble værende til de ble ført ut av politiet dagen etterpå. Utenfor hadde en stor gruppe demonstranter samlet seg, og slagordet var «samene har rett! Stå på!».

Kvinnene ga ikke opp etter denne hendelsen. De reiste verden rundt for å fremme samenes rett til å beskytte sine egne landområder. De møtte paven i Roma og FN i USA.

Slike aksjoner var fremmed i det samiske samfunnet, og de utypiske aktivistene tok et radikalt valg da de forlot familiene sine for å kjempe for det samiske samfunnets rett til sine egne landområder.

Samene tapte kampen om Alta-/Kautokeino-vassdraget. Men den nye bevisstheten om den samiske nasjonen i det norske samfunnet banet vei for endringer, og i 1989 ble Sametinget åpnet. En folkevalgt forsamling for samer i Norge.

Aili Keskitalo og Nordens mest kvinnesterke parlament
Kampen for landområder, språk og kultur var hovedsakene for Sametinget. Kampen for likestilling og flere kvinnelige politikere og ledere, som herjet i resten av Norden, kom i bakgrunnen. Det ble stadig stilt flere lister til Sametinget der førstekandidaten var en mann, og kvinneandelen der falt. I 2004 var det et absolutt lavmål, og bare 18 prosent av sametingets representanter var kvinner. Forsøk på å utjevne forskjellene ble gjort, blant annet ved å stille en egen kvinneliste, men resultatene uteble, inntil valget i 2005.

Da tok det største samiske partiet på Sametinget grep og stilte så mange kvinner på sikre plasser at Sametinget plutselig var Nordens mest kvinnesterke parlament, med 22 kvinnelige og 21 mannlige representanter. Det pågikk samtidig en effektiv kampanje for å få flere kvinner til å melde seg inn i det samiske «manntallet».

I spissen for det nye parlamentet sto den første kvinnelige sametingslederen, Aili Keskitalo, fra Kautokeino. Hun ble felt etter to år da en av representantene for Norske Samers Riksforbund meldte overgang til den samiske delen av Arbeiderpartiet. Men neste valg var hun tilbake med et mye større flertall i ryggen. Og ved dette valget var omtrent halvparten av toppkandidatene kvinner. Den høye kvinneandelen har fått konsekvenser: På internasjonale konferanser for verdens urbefolkninger har kvinnerepresentasjon blitt et tema. Det har også homofile og lesbiske samers rettigheter.

Поделиться
Запись опубликована в рубрике Протесты и социальные инициативы с метками , , . Добавьте в закладки постоянную ссылку.

Добавить комментарий